vineri, 16 aprilie 2010

Primăvara în muzică




Miercuri 14 aprilie, Clubul Melomanilor a prilejuit audiţii ale celor mai frumoase compoziţii muzicale inspirate de anotimpul primaverii.
În program au fost :
  • Primavara din seria Anotimpurile la Buenos Aires de Astor Piazzola (1921-1992). Înregistrare cu Romanian Piano Trio (Alex.Tomescu, H. Mihail, R. Suma).
  • Primavara – concertul pentru vioară şi orchestră de Antonio Vivaldi (1678-1741)- concert barock; muzicienii purtau costume şi peruci de epocă.
  • Sonata primaverii de Ludwig van Beethoven (1770-1827). Înregistrare cu Liviu Prunaru la vioară şi Dana Protopopescu la pian.
  • Din ciclul pentru pian intitulat “Anotimpurile”, op. 37bis, compus de P.I. Ceaikovski (1840-1893), au fost ascultate: Martie – Cantecul ciocârliei, Aprilie - Ghiocel, Mai - Nopţile de mai.
  • Liedul “Noapte de primavară” din ciclul “Liederkreis” op. 39 de R. Schumann (1810-1849), solist baritonul Dietrich Fischer-Diskau, la pian Günther Weissenborn.
  • Primavara – piesă elegiacă pentru orchestră, op.34, de Edvard Grieg (1843-1907).
  • Ultima primavară (Varen), cântec pentru voce şi orchestră , tot de Grieg .
  • Ciocarlia care se înalţă – romanţă pentru vioară şi orchestră de Ralph Vaughan Williams (1872-1958); înregistrare cu Janine Jansen la vioară şi acompaniat de Orchestra BBC.

Doamna profesoară Maria Barbărasă a facut selecţia pieselor cu multă atenţie. Unele din ele sunt în colecţia bibliotecii dar au fost preluate înregistrări şi de pe Internet (youtube) Pentru că timpul este totdeauna prea scurt, au fost doar amintite creaţiile dedicate primăverii compuse de W.A. Mozart, J.Haydn, F. Mendelssohn, J.Strauss, C. Orff, A. Glazunov, I. Stravinski, D. Milhaud , A. Copland, C. Sinding, M. Jora, T. Popovici, Th. Rogalski.

joi, 1 aprilie 2010

„Cele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce"





Miercuri, 31 martie, Clubul melomanilor l-a aniversat pe Joseph Haydn. Fiind Sǎptǎmâna mare, înaine de Paşti, a fost prezentatǎ lucrarea muzicalǎ „Cele şapte cuvinte ale Mântuitorului
pe cruce" .
Cele şapte meditaţii muzicale pornind de la ultimele cuvinte ale lui Iisus au fost scrise pentru orchestră în 1785, fiind comandate pentru slujba din Vinerea mare, de la biserica din grota Santa Cueva de lângă Cádiz (Spania).
Iniţial, lucrarea a fost conceputǎ pentru orchestra mare (cvintetul obişnuit de coarde, douǎ flaute, douǎ oboaie, doi fagoţi, patru corni, douǎ trompete şi timpani. Dintr-o scrisoare adresatǎ de compozitor editorului vienez Franz Artaria în anul 1787, se deduce faptul cǎ ulterior el a transpus muzica acestei lucrǎri pentru cvartet de coarde (concepţie cameralǎ sub care, de fapt, compoziţia a circulat mai mult). Mai târziu a dat la ivealǎ o versiune vocal simfonicǎ, aşa cum îi dicta nevoia de a transmite direct, prin voce omeneascǎ, cele şapte cuvinte, de fapt, propoziţii, pe care Iisus le-a rostit pe cruce.
Cuprinsul lucrarii:
Introducere
Sonata I : "Tatǎ, iartǎ-i , cǎci nu ştiu ce fac !"
Sonata II : "Astǎzi vei fi cu Mine în rai "
Sonata III : "Femeie, iatǎ fiul tau ! "
Sonata IV : "Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai pǎrǎsit ?"
Sonata V : "Mi-e sete !"
Sonata VI : "S-a sfârşit !"
Sonata VII : "Tata, în mâinile Tale îmi încredinţez duhul !"
Cutremurul
Publicul a urmǎrit varianta pentru orchestrǎ mare (cvintetul obişnuit de coarde, douǎ flaute, douǎ oboaie, doi fagoţi, patru corni, douǎ trompete şi timpani ).
A interpretat : Orchestra " Le Concert des Nations " dirijor : JORDI SAVALL ; înregistrare din localitatea CADIZ, Spania.
Domna profesoarǎ Maria Barbǎrasǎ a facut o surtǎ prezentare a compozitorului insistând asupra lucrarii propuse spre audiţie. Pentru comparaţie, a fost ascultatǎ prima parte: Introducere şi în varianta cu douǎ orgi iar Sonata VII şi Cutremurul, şi în varianta oratorialǎ, cu solişti vocali, cor şi orchestrǎ.
Toţi cei prezenţi au apreciat prezentarea doamnei profesoare dar şi lucrarea propusǎ pentru audiţie.